Novinky Zpět

5 kritérií, podle kterých vybrat kvalitní e-learning, abyste nelitovali

17. 3. 2020
Zpět

E-learning může být rychlé a velmi efektivní školení, které dokáže jednotlivci, ale i celé společnosti, přinést opravdové a měřitelné hodnoty - např. naučit se nové věci, zvýšit bezpečnost, ušetřit čas, zefektivnit práci, posílit organizační hodnoty společnosti atd. K uskutečnění těchto hodnot je však potřeba zohlednit několik faktorů, např. požadavek na vysoce kvalitní zpracování obsahu. To je totiž to, co dokáže e-learning udělat opravdu silným nástrojem. Zde jsou naše tipu, podle jakých kritérií vybírat e-learning, abyste toho nemuseli za čas litovat.

Než se rozhodnete, koho vyberete!

Rozhodli jste se, že začnete využívat e-learning? Tak to jste si určitě položili otázku: „Jaký vybrat a podle čeho?“ Není žádných pochyb o tom, že výběr e-learningového školení není snadný úkol, zejména pro toho, kdo se v tom nepohybuje. Pamatujte si, že:

To jsou základní faktory, které použijte při výběru vhodného a kvalitního řešení. Další, kterých je dobré se držet, si přečtěte níže.

Podle čeho vybrat vhodného dodavatele e-learningu?

  1. Zamyslete se, jaké školení potřebujete
  2. Ověřte odbornost dodavatele
  3. Dbejte na kvalitu obsahu
  4. Nezapomeňte na LMS (SCORM, AICC)
  5. Nepodceňte úroveň podpory

1. Zamyslete se, jaké školení potřebujete

Jasně vymezte, k jakým účelům školení potřebujete a jaký by měl být jeho cíl. Ne každé školení formou e-learningu musí totiž fungovat. Některá pracovní rizika vyžadují praktickou ukázku a vyzkoušení, čehož v e-learningu nemusíte dosáhnout. Můžete však e-learning využít jako doplňkový výukový program, který bude praktické zkušenosti v člověku průběžně utvrzovat.

Promluvte si o výběru vhodného dodavatele s ostatními zaměstnanci - např. s technologem, bezpečnostním technikem, vedoucím oddělení, manažerem výroby, odborně způsobilou osobou v prevenci rizik, ale i řadovými zaměstnanci, kterých se bude školení týkat zejména. Tito lidé vám pomohou s rozhodnutím, jaká témata jsou potřeba školit, jaké potřebujete funkce, jaký zvolíte typ výuky (praktický, prezenční, on-line), technické požadavky a možnosti integrace.

Zamyslete se také nad tím, jak může vaše společnost potenciálně růst. Pokud předpokládáte, že budete nabírat více zaměstnanců, zjistěte si, zda vámi zvolený dodavatel bude mít dostatečnou kapacitu nebo zda je možné školení rozšiřovat o nový obsah, např. kurzy na míru.

Mohlo by vás zajímat: Kdy e-learning a kdy osobní školení? Na co si dát pozor?

2. Ověřte odbornost dodavatele

Prověřte, zda jsou jednotlivé projekty vašeho potenciálního dodavatele v souladu s těmi nejlepšími službami v oboru. Věnujte pozornost tomu, jak dlouho je poskytovatel e-learningu na trhu, jaké má zkušenosti a dovednosti. Velkým bonusem pro vás může být, když má firma nějaké důvěryhodné ocenění nebo dokonce soudně znalecký posudek o kvalitě.

Mohlo by vás zajímat: BOZP-SYSTEM - soudně znalecký posudek pro e-learning

Nespoléhejte se jen na reference, které má poskytovatel na svém webu. Vyhledejte si raději veřejné uživatelské recenze. Ověřte, zda má poskytovatel vyškolené odborníky v dané oblasti, na kterou se specializuje a zda je dostatečně zkušený k tomu, aby poskytoval trvalé výhody. Dodavatel by měl mít vždy odborné znalosti. Myslete také na to, zda poskytuje podporu pro případ problémů a zda vám pomůže s implementací školení do firmy, případně do LMS.

3. Dbejte na kvalitu obsahu

Zvažte některé proměnné, jako je mobilní kompatibilita, přístup prostřednictvím stolních počítačů, notebooků, tabletů i chytrých telefonů (responzivní design). Cena kurzu by měla hrát minimální roli, protože většina e-learningových řešení je na velmi podobné cenové vlně.

Myslete hlavně na kvalitu obsahu a celkový dojem zpracování - jednoduchost, přehlednost, přívětivost, logičnost, rychlá orientace apod. Požádejte potenciálního dodavatele, aby vám ukázal již realizované e-learningové projekty. Kvalita obsahu se hodnotí nejen podle grafického zpracování, ale také podle informací, které jsou v kurzu uvedeny. Můžete požádat svého bezpečnostního technika nebo jiného odborníka na danou problematiku, aby si kurz přečetl a řekl svůj názor. Ideální je, když poskytovatel nabízí také individuální e-learningové školení na míru přesně podle vašich potřeb a požadavků, které se vám mohou hodit v budoucnu při dalším rozvoji firmy.

4. Nezapomeňte na LMS (SCORM, AICC)

Hlavní funkcí LMS je vytváření, distribuce a administrace elektronických vzdělávacích materiálů. Více se dočtete v článku LMS - Learning Management System. Pokud si vybíráte on-line školení a chcete si kurzy spravovat sami, bude pro vás toto řešení velkým plusem. Oceníte to zejména pokud potřebujete školit větší množství lidí, přidělovat jim jednotlivé kurzy nebo termíny plnění apod.

Vyberte si LMS s uživatelsky intuitivním rozhraním hned od začátku. Požádejte potenciálního dodavatele, aby vám ukázal již realizované e-learningové projekty, na kterých se můžete ujistit, jak kvalitní je obsah kurzů.

Mohlo by vás zajímat: vyzkoušejte zdarma e-learning v aplikaci BOZP-SYSTEM

E-learningové školení kompatibilní se standardy SCORM a AICC pro vás budou přínosem v případě, že používáte jiný LMS, do kterého chcete přiřadit jiný specifický kurz od dodavatele třetí strany.

Mohlo by vás zajímat: Chcete mít náš e-learning BOZP ve vašem LMS systému? Žádný problém

5. Nepodceňte úroveň podpory

Zjistěte, jak funguje technická podpora, protože to pro vás může v budoucnu znamenat rychlou záchranu, ale i efektivní zpětnou vazbu. Zvažte také zdánlivě nepodstatné, ale přitom velmi důležité věci, jako například, zda můžete dodavatele navštívit osobně v jeho kanceláři, zda je dostižitelný na telefonu nebo e-mailu a jak rychle umí reagovat. Pro dlouhodobý obchodní vztah se nejlépe hodí důvěryhodný partner, který se zaměřuje na kvalitní spolupráci.

Nepřehlédněte: Máte problém s e-learningovým kurzem? Přítel na telefonu vám poradí

Pokud zaměstnáváte cizince, ujistěte se, že e-learning je v jejich jazyce. Více informací se dočtete v článku Školení BOZP pro cizince. Je potřeba mít tlumočníka?

5 kritérií, podle kterých vybrat kvalitní e-learning, abyste nelitovali
Naši nejvýznamnější klienti
Bühler Žamberk Hanák nábytek Goodman Hyundai Kara LG Raynet Panasonic Peugeot Roltechnic Státní tiskárna cenin TON Student Agency Shoptet Windy.com Georg Fischer AK Císař, Češka, Smutný Altron Audiotéka Azelis Pilulka Neeco Českomoravský cement Dekra Exponea productboard Rehau SFRB spaceti wikimedia jrd - bydlení nové generace Goodyear Pro Doma stavebniny Eisai AGC Briggs & Stratton Erste Greenpeace iBod Richter & Frenzel Slovenské elektrarne Sizmek Somfy TÜV Wistron ZAT SmartWings Lindström ČNB Hanibal Jura LL-C Auto Jarov Egap IceWrap knihovna Akademie věd Medical technologies Mitas Success ČZU ČVUT MŠMT MUNI Zomato VFS global Columbia Fincentrum Mediatel NH Prague city Reedog Storyous The Funtasty Best Communications CCS EATON Tonino Lamborghini Caffe Lotus Melitta O2 Urgo Aqua Angels Aranea Beko Benu lékárny Bode Panzer Kuoni group Omron Photon Energy Saunia Swardman Twisto Zonky Inloop eMan Cyient EYElevel Fuji Koyo Klosterfrau Adacta Bosal Nonstop recruiment Pharm Olam Pietro Filipi Potrefená husa Profimedia Subway Unileasing VZP Vistra Notino Žabka ITW Globa Load Control Arthur D. Litte Creative Dock Samsonite Remax Proximity PSJ Invest Savencia Le Premier Kiwi webhelp Divadlo Archa Auffer design AVL ISIC Linde STOPKA - exclusive living Wegg Go STRV PSA traiding Eurowag Crown Worldwide CIEE Digi TV Monet plus Baumax Národní galerie Top Estates Rebuy Stars Ferring pharmaceuticals Apogeo Newe První klubová ZZMV Knihy Dobrovský HACH Komora KHK Julius Meinl Manuel caffé Primeros hotel Hilton Topmonks Starez sport Náš grunt Nestlé Bulovka Lukoil Helika Tutor Top Vision Tarsago AXA CBRE Česká poštaDáme jídlo Ferratum Loccitane Meopta PPAS Raiff Allianz sport5 Tesco Schrack Speed CarsB-Tech Ergo Eurest IAC Orion Pharma UE.cz Ulož.to Zoot Codeco Konsepti MSA Albatros Arena Hermes Parexel Junker Lumen Huck rohlik.cz Korona RWE Berlitz Casale Project Philip Morris Operátor ICT
Ověřit reference