Zavoláme vám Chci nabídku Objednávka
Novinky Zpět

Vyhodnocení efektivity e-learningového kurzu. Co sledovat a měřit?

19. 1. 2023
Zpět

E-learning je efektivní pouze tehdy, když jste schopni změřit jeho výsledky. Pokud nemůžete určit, zda zlepšuje výkon zaměstnanců nebo zda jim dává dovednosti, které potřebují, nikdy nezjistíte, zda to stojí za vaše prostředky. Abyste zjistili, zda se vaši zaměstnanci skutečně naučili to, co jste jim nabídli, musíte vyhodnotit efektivitu a výkon svého e-learningu, potažmo celé výukové strategie. V tomto článku se s vámi podělíme o to, co můžete v sledovat a na jaké strategické cíle se zaměřit. Pojďme na to!

Obsah článku:

Sledováním, měřením a vyhodnocováním e-learningu zjistíte celou řadu důležitých informací, které můžete později využít ve vašem podnikání. Například můžete zjistit, že vaši zaměstnanci už nedělají bezpečnostní chyby nebo že obchodní zástupci prodávají více než obvykle. Můžete ale také zjistit, že online školení nepřináší žádné změny, což může být v důsledku chybného zpracování obsahu apod.

Sledujte uplatnění nově nabytých znalostí

Jedním ze způsobů, jak zjistit, zda si uživatelé uchovali znalosti, které jste jim nabídli během e-learningového školení, je ověřit, zda jsou schopni nově nabyté znalosti a dovednosti uplatnit v praxi.

Měli byste prozkoumat a zjistit, zde:

Chcete-li měřit kvalitu učení svých zaměstnanců, zvažte jejich pozorování před a po absolvování školení, abyste mohli porovnávat jejich výsledky. Skutečným testem úspěšnosti školícího programu je, zda zaměstnanci mají znalosti a dovednosti potřebné k tomu, aby svou práci vykonávali spolehlivě a efektivně.

Používejte hodnocení k posouzení znalostí a dovedností

Zatímco hodnocením můžete otestovat znalosti zaměstnanců ve svůj vlastní prospěch, protože vám umožní analyzovat jejich slabé stránky a vyplnit mezery ve znalostech, dávají vám také příležitost určit, jak efektivní je skutečně vaše online školení.

Pokud například naprostá většina zaměstnanců není schopna projít kurzem, můžete zvážit přepracování kurzu, abyste zlepšili jeho obsah nebo způsob podání.

Můžete zahrnout více interaktivních prvků nebo rozdělit obsah na více kratších částí, které jsou snadno stravitelné (microlearning).

Kvízy, testy a zkoušky na hodnocení dovedností vám pomohou získat přehled o tom, zda zaměstnanci profitují z vašeho online školení, a tedy rozvíjejí své dovednosti, nebo zda zaostávají a potřebují další pomoc ke zlepšení svého pracovního výkonu.

Získejte přehled přímo od svých zaměstnanců

Zaměstnanci jsou ve skutečnosti nejlepším kritikem vašeho online školení. Jejich vnímání a reakce vám poskytne cennou zpětnou vazbu pro měření efektivity. Pomohou vám zjistit silné a slabé stránky školení, abyste ho mohli případně revidovat a vylepšit.

Chcete-li zjistit, zda je e-learning pro vaše zaměstnance poutavý a smysluplný, můžete použít systém řízení výuky (LMS), jako nástroj hodnocení. Když jej naprogramujete tak, aby kladl otázky, které určují míru spokojenosti a pozitivní reakce zaměstnanců, můžete shromažďovat cenná data, například:

Průzkumy a individuální pohovory mohou také nabídnout pohled na efektivitu e-learningu, spokojenost zaměstnanců a dokonce vám pomohou určit slabá místa vaší vzdělávací strategie. Můžete získat přesný přehled o tom, jak zaměstnanci vnímají vaše kurzy a zda z nich skutečně těží potřebné. Spokojenost zaměstnanců je totiž klíčová. Pokud nebudou spokojeni, je méně pravděpodobné, že získají další motivaci a zájem o rozvoj v zaměstnání.

Motivujte k sociálnímu učení

Proč neudělat ze svých zaměstnanců instruktory tím, že je povzbudíte, aby učili konkrétní téma nebo diskutovali o konceptech s ostatními zaměstnanci? Aplikování konceptu společenského vlastnictví k měření efektivity online školení má dvě výhody:

  1. zapojuje publikum do vzájemného učení (jeden druhého), což podporuje ducha spolupráce ve společnosti a motivuje tak vaše zaměstnance k rychlejší a lepší spolupráci;
  2. pomůže zjistit, zda se účastníci školení naučili to, co se naučit měli.

Aby mohli ostatní poučovat, musí však nejdříve do hloubky porozumět tématu či problematice. A pokud téma pochopí, pak víte, že tréninková strategie skutečně funguje, protože schopnost efektivně přenést důležitou bezpečnostní informaci může být považována za důkaz, že tomu opravdu rozumíte.

Navíc to, že zaměstnanci edukují ostatní zaměstnance vám pomůže zkontrolovat, zda vaše online školení bylo úspěšné, nebo ne. Všem zaměstnancům to navíc pomůže upevnit nově nabyté znalosti. Je to oboustranně výhodná situace, ale vyžaduje pečlivé plánování. Aby byli zaměstnanci schopni učit ostatní o určitém tématu, budou muset prokázat, že to, co se naučili, lze také použít v reálném světě. Začleňte proto scénáře s reálnými přínosy do vaší strategie školení, abyste mohli pomoci svému publiku úspěšně uplatnit společenské vlastnictví a stát se skutečnými odborníky na danou problematiku. Budujte a podporujte jejich autoritu v oboru.

Mohlo by vás zajímat: Analýza publika jako hlavní faktor při tvorbě e-learningu nejen pro BOZP

Používejte scénáře a simulace

Pokud si nemůžete dovolit nebo nejste ochotni podstoupit riziko měření efektivity vašeho online školení na pracovišti pomocí pozorování, můžete vytvořit scénář založený na testech, které zaměstnancům umožňují ukázat, jak uplatnit to, co se naučili během e-learningu.

Školení založené na scénářích je forma školení, která se zaměřuje na učení praxí. K podpoře aktivního učení využívá situace z reálného života. Spíše než pasivní vstřebávání informací jsou studenti ponořeni do příběhu. Používání realistických pracovních situací poskytuje příbuzné, relevantní a působivé vzdělávací zkušenosti. Přidání interaktivity do scénáře umožňuje uživatelům činit rozhodnutí a učit se prostřednictvím zkušeností s důsledky svých rozhodnutí.

Simulace v e-learningu napodobují prostředí a podmínky skutečného života, aby umožnily studentům prozkoumávat, učit se a procvičovat, a tak se připravovat na úkoly, s nimiž se pravděpodobně setkají v zaměstnání. Simulace se používají zejména:

Měřte výkon a cíle

Výkonnostní cíle jsou skvělým nástrojem pro měření efektivity vašeho e-learningu. Jak je ale používat? Vždy je nutné porovnávat výkon před a po školení.

Mohlo by vás zajímat: Kolik stojí e-learning? Faktory určující cenu za tvorbu online školení

Získávejte analytická data

Mnoho systémů pro řízení výuky (LMS) má vestavěné nástroje pro analýzy, které vám poskytují celkový obraz o tom:

Všechna tato data vám mohou pomoci změřit efektivitu vašeho školení a přizpůsobit ho potřebám vašich zaměstnanců. Pokud například zjistíte, že většině vašich zaměstnanců trvá postup modulem mnohem déle, než se očekávalo, možná budete muset posoudit jeho obtížnost, abyste zjistili, zda není příliš náročný.

Mohlo by vás zajímat: 5 tipů, jak úspěšně implementovat e-learning do firmy

Vyhodnocení efektivity e-learningového kurzu. Co sledovat a měřit?
Naši nejvýznamnější klienti
Pepejeans ČTU Nissan Klik Sephora Bageterie Boulevard Diton Footshop ERU Tesla Toyota Slevomat Yamaha Xella Xiaomi Colas Iveco Geberit Smarty Breno VGP Dodo Oyster Ruukki RWE Berlitz Casale Project Philip Morris Operátor ICT Ford Saint Gobain CMI Becher Budvar Cemex Vcelka Mironet Run Czech Wolt Dell Feri NPU Solitea Skechers Hueppe Dedoles accace Arriva Asklepion Avast Grada CHUBB Tipli Michelin Schneider electric Vinted Vivantis YTONG Favi Generali Česká Pojišťovna Marelli Monneo Bühler Žamberk Hanák nábytek GLP Hyundai Kara LG Raynet Panasonic Peugeot Roltechnic Státní tiskárna cenin TON Student Agency Shoptet Windy.com Georg Fischer AK Císař, Češka, Smutný Altron Audiotéka Azelis Pilulka Neeco Českomoravský cement Dekra Exponea productboard Rehau SFPI spaceti wikimedia jrd - bydlení nové generace Goodyear Pro Doma stavebniny Eisai AGC Briggs & Stratton Erste Greenpeace Richter & Frenzel Slovenské elektrarne Sizmek Somfy TÜV Wistron ZAT SmartWings Lindström ČNB Hanibal Jura LL-C Auto Jarov Egap IceWrap knihovna Akademie věd Medical technologies Mitas Success ČZU ČVUT MŠMT MUNI Zomato VFS global Columbia Fincentrum Mediatel NH Prague city Reedog Storyous Futured Apps Best Communications CCS EATON Tonino Lamborghini Caffe Lotus Melitta O2 Urgo Aqua Angels Aranea Beko Benu lékárny Bode Panzer Kuoni group Omron Photon Energy Saunia Swardman Twisto Zonky Inloop eMan Cyient EYElevel Fuji Koyo Klosterfrau Adacta Bosal Nonstop recruiment Pharm Olam Pietro Filipi Potrefená husa Profimedia Subway Unileasing VZP Vistra Notino Žabka ITW Globa Load Control Arthur D. Litte Creative Dock Samsonite Remax Proximity PSJ Invest Savencia Le Premier Kiwi webhelp Divadlo Archa Auffer design AVL ISIC Linde STOPKA - exclusive living Wegg Go STRV PSA traiding Eurowag Crown Worldwide CIEE Telly Monet plus Baumax Národní galerie Top Estates Rebuy Stars Ferring pharmaceuticals Apogeo Newe První klubová ZZMV Knihy Dobrovský HACH Komora KHK Julius Meinl Manuel caffé Primeros hotel Hilton Topmonks Starez sport Náš grunt Nestlé Bulovka FIO Banka Helika Tutor Top Vision Tarsago AXA CBRE Česká poštaDáme jídlo Ferratum Loccitane Meopta PPAS Raiff Allianz sport5 Tesco Schrack Speed CarsB-Tech Ergo Eurest IAC Orion Pharma UE.cz Ulož.to Zoot Codeco Konsepti MSA Albatros Arena Hermes Parexel Junker Lumen Huck rohlik.cz Korona
Ověřit reference