Chystáte se vytvářet e-learningové školení nebo jste zadavatel a hledáte jeho tvůrce? Ať už tak nebo onak, pamatujte si, že při navrhování úspěšného e-learningu je základním předpokladem perfektní znalost cílového publika, tedy potenciálních studentů. K tomu se používá analýza publika. Pomůže vám vybrat vhodné informace do školení, pochopit potřeby a myšlení studentů nebo dokonce vymyslet ucelenou vzdělávací strategii. Pojďme se podívat na to, jak se taková analýza publika pro tvorbu e-learningu dělá a co by měla obsahovat.
Pouhé předpoklady o potřebách, cílech a motivacích studentů jsou k ničemu. Při vývoji on-line školení působí spíš jako překážka. O to víc to platí v oboru bezpečnosti práce, požární ochrany a dalších souvisejících odvětvích, které vyžadují maximální pozornost studentů. V bezpečnostních školeních není příliš prostoru na předpoklady. Ty vyměňte za skutečné informace přímo od zdroje, tedy od zaměstnanců a ostatních spolupracovníků.
Není jednoduché upoutat jejich pozornost a zájem o školení. Můžete toho ale docílit tím, že s nimi uděláte hloubkové rozhovory a proniknete co nejhlouběji do jejich myslí. Pokládejte jim strategické otázky týkající se dané problematiky nebo oboru a odpovědi dokumentujte. To se dělá zejména, když potřebujete definovat osnovu školení.
Když navrhujete e-learning, měli byste myslet na to, zda nebo do jaké míry je publikum digitálně vzdělané a schopné pracovat s počítačem a softwarem. Podle toho totiž budete muset přizpůsobit prostředí, grafiku, ovládání, ale i obsah školení.
Tip: Plánujete-li ve firmě zavést vzdělávání vašich zaměstnanců formou e-learningu, doporučujeme vám ho implementovat do celé firemní kultury tak, aby pro všechny znamenal nedílnou součást práce.
E-learning má potenciál přizpůsobit zážitek ze školení prostřednictvím důsledného a škálovatelného poskytování informací. Posouzení obecných charakteristik, jako je věk, základní jazyk, vzdělání, profese a současná role v organizaci, může pomoci navrhnout nejlepší podmínky pro učení v daném prostředí a určit studenty, kteří potřebují cílenou podporu.
E-learningové školení se obvykle dělá pro větší skupinu lidí. Vaším cílem by proto mělo být zjistit:
Zvažte všechny faktory související s počítačovými dovednostmi publika. Může, ale také nemusí mít dostatečné znalosti, což je pro použití e-learningu důležité. Pokud znalosti nemají, neznamená to však, že nemohou tento způsob školení využívat. Jen je nutné to zohlednit při vývoji - nepoužívat zbytečně složitosti a zajistit osobní prezenční školení práce s počítačem nebo vzdělávacím softwarem.
Zcela nezbytným faktorem analýzy publika pro přípravu e-learningu je zjištění očekávání, tzn. proč si student přeje absolvovat on-line školení. Musíte bezpodmínečně získat odpovědi na tyto otázky:
Pro stanovení realistických cílů e-learningového školení je důležité posoudit předchozí znalosti předmětu. Jedině tak lze do kurzu přidat přesvědčivý tón a určit, jak vnímaví budou studenti k informacím, které jim předáte.
Tip: Implementujte do firemního vzdělávání také Microlearning (M-Learning). Vytváří u zaměstnanců každodenní učební návyky bez toho, aniž by museli přerušit probíhající úkoly nebo pracovní činnost. Využití e-learningu v bezpečnostním školení pomáhá prostřednictvím krátkých a konzistentních kontaktních témat snižovat pracovní neefektivnost. Abyste toho docílili, je nezbytně nutné porozumět tomu, jaké je vaše publikum, co od kurzu očekává, co si přeje a jakým způsobem má být školení uskutečněno.
Potřebujete bližší informace o školení zaměstnanců nebo máte zájem o naše další služby z oblasti BOZP a PO? Zpracujeme vám nezávislou cenovou nabídku případně a zodpovíme jakékoli vaše dotazy. Odpovíme okamžitě nebo během málo několika minut, nejpozději však do 24 hodin od doručení zprávy.
chci znát cenu za školení
obecný dotaz
BOZP-SYSTEM byl úspěšně prověřen soudními znalci ze Znaleckého ústavu bezpečnosti a ochrany zdraví, z.ú., jako vhodný nástroj pro školení zaměstnanců prostřednictvím e-learningu, který splňuje veškeré legislativní požadavky z hlediska BOZP a PO (znalecký posudek č. 004-02/2016).