Novinky Zpět

Analýza publika jako hlavní faktor při tvorbě e-learningu nejen pro BOZP

29. 5. 2020
Zpět

Chystáte se vytvářet e-learningové školení nebo jste zadavatel a hledáte jeho tvůrce? Ať už tak nebo onak, pamatujte si, že při navrhování úspěšného e-learningu je základním předpokladem perfektní znalost cílového publika, tedy potenciálních studentů. K tomu se používá analýza publika. Pomůže vám vybrat vhodné informace do školení, pochopit potřeby a myšlení studentů nebo dokonce vymyslet ucelenou vzdělávací strategii. Pojďme se podívat na to, jak se taková analýza publika pro tvorbu e-learningu dělá a co by měla obsahovat.

Než začnete, vyměňte předpoklady za skutečnost

Pouhé předpoklady o potřebách, cílech a motivacích studentů jsou k ničemu. Při vývoji on-line školení působí spíš jako překážka. O to víc to platí v oboru bezpečnosti práce, požární ochrany a dalších souvisejících odvětvích, které vyžadují maximální pozornost studentů. V bezpečnostních školeních není příliš prostoru na předpoklady. Ty vyměňte za skutečné informace přímo od zdroje, tedy od zaměstnanců a ostatních spolupracovníků.

Není jednoduché upoutat jejich pozornost a zájem o školení. Můžete toho ale docílit tím, že s nimi uděláte hloubkové rozhovory a proniknete co nejhlouběji do jejich myslí. Pokládejte jim strategické otázky týkající se dané problematiky nebo oboru a odpovědi dokumentujte. To se dělá zejména, když potřebujete definovat osnovu školení.

Jak analyzovat publikum? Zvažte tyto tři faktory!

1. Digitální schopnosti

Když navrhujete e-learning, měli byste myslet na to, zda nebo do jaké míry je publikum digitálně vzdělané a schopné pracovat s počítačem a softwarem. Podle toho totiž budete muset přizpůsobit prostředí, grafiku, ovládání, ale i obsah školení.

Tip: Plánujete-li ve firmě zavést vzdělávání vašich zaměstnanců formou e-learningu, doporučujeme vám ho implementovat do celé firemní kultury tak, aby pro všechny znamenal nedílnou součást práce.

2. Demografie

E-learning má potenciál přizpůsobit zážitek ze školení prostřednictvím důsledného a škálovatelného poskytování informací. Posouzení obecných charakteristik, jako je věk, základní jazyk, vzdělání, profese a současná role v organizaci, může pomoci navrhnout nejlepší podmínky pro učení v daném prostředí a určit studenty, kteří potřebují cílenou podporu.

E-learningové školení se obvykle dělá pro větší skupinu lidí. Vaším cílem by proto mělo být zjistit:

Zvažte všechny faktory související s počítačovými dovednostmi publika. Může, ale také nemusí mít dostatečné znalosti, což je pro použití e-learningu důležité. Pokud znalosti nemají, neznamená to však, že nemohou tento způsob školení využívat. Jen je nutné to zohlednit při vývoji - nepoužívat zbytečně složitosti a zajistit osobní prezenční školení práce s počítačem nebo vzdělávacím softwarem.

3. Očekávání

Zcela nezbytným faktorem analýzy publika pro přípravu e-learningu je zjištění očekávání, tzn. proč si student přeje absolvovat on-line školení. Musíte bezpodmínečně získat odpovědi na tyto otázky:

Pro stanovení realistických cílů e-learningového školení je důležité posoudit předchozí znalosti předmětu. Jedině tak lze do kurzu přidat přesvědčivý tón a určit, jak vnímaví budou studenti k informacím, které jim předáte.

Tip: Implementujte do firemního vzdělávání také Microlearning (M-Learning). Vytváří u zaměstnanců každodenní učební návyky bez toho, aniž by museli přerušit probíhající úkoly nebo pracovní činnost. Využití e-learningu v bezpečnostním školení pomáhá prostřednictvím krátkých a konzistentních kontaktních témat snižovat pracovní neefektivnost. Abyste toho docílili, je nezbytně nutné porozumět tomu, jaké je vaše publikum, co od kurzu očekává, co si přeje a jakým způsobem má být školení uskutečněno.

Analýza publika jako hlavní faktor při tvorbě e-learningu nejen pro BOZP
Naši nejvýznamnější klienti
VZP Vistra Parfums Žabka ITW Globa Load Control Arthur D. Litte Creative Dock Samsonite Remax Proximity PSJ Invest Savencia Le Premier Kiwi webhelp Divadlo Archa Auffer design AVL ISIC Linde STOPKA - exclusive living Wegg Go STRV PSA traiding Hudson Eurowag Crown Worldwide CIEE SnapShot Digi TV Monet plus Baumax Národní galerie Top Estates Rebuy Stars Ferring pharmaceuticals Apogeo Newe Elektrony.cz První klubová ZZMV Bemeta Knihy Dobrovský HACH Komora KHK Julius Meinl Manuel caffé Next.cz Primeros 4Finance hotel Hilton Topmonks Starez sport Bohemia Soft Náš grunt Nestlé Bulovka Lukoil Helika Tutor Top Vision Tarsago dTest AXA CBRE Česká poštaDáme jídlo Ferratum Loccitane Meopta PPAS Raiff Allianz sport5 Tesco Crescon Pevonia botanica Schrack Speed CarsBis Group B-Tech Ergo Eurest IAC Nový prostor Orion Pharma Puro Klima UE.cz Ulož.to Ústav fyziky Zoot Codeco Konsepti MSA Albatros Arena Hermes London school Parexel Surftrip Junker lunchtime.cz Lumen Huck rohlik.cz Korona RWE Berlitz PLA Crediton Chemoproject Philip Morris OpenCard
Ověřit reference