Konečně máte svůj e-learning, gratulujeme. Ale víte, jak ho správně uchopit a co dělat po jeho zavedení do firmy? Určitě nestačí ho jen rozeslat mezi zaměstnance. Aby byl váš e-learning co nejvíce efektivní, musíte ho dobře propagovat, spolupracovat se studenty, zajímat se o zpětnou vazbu, analyzovat efektivitu, recyklovat obsah a opakovat školení v pravidelných intervalech. Pojďme se na jednotlivé kroky podívat zblízka.
Obsah článku:
Vaším prvním úkolem bude s e-learningem seznámit své zaměstnance. Nejhorší, co můžete udělat, je odkládat jeho spuštění a zanedbat propagaci. Musíte dobře vykomunikovat, jaký je jeho záměr a proč stojí za to ho udělat. Ideální je s propagací začít už před jeho samotným výběrem nebo zhotovením. Pamatujte si také, že pouhé odeslání automatického emailu o novém školení nestačí. Skutečnost, že kurz dokončí pouze polovina uživatelů nemusí nutně souviset s technologií nebo designem, ale možná s propagací a motivací, kterou dostali od svých nadřízených.
Jak propagovat e-learning ve firmě? Pokud máte firemní blog nebo zpravodaj, může to být ideální způsob, jak nový e-learning propagovat s dostatečným předstihem. Připravte článek a vysvětlete čtenářům, proč by měli absolvovat nové e-learningové školení, proč je to důležité, pro jaký účel bylo navrženo a co pro ně bude znamenat jeho úspěšné dokončení. Při psaní buďte struční a konkrétní. U delších publikací můžete být podrobnější. Vysvětlete další důvody, proč jste kurz navrhli, k čemu je určen, a co přinesou jak firmě, tak samotnému zaměstnanci.
Pro perfektní propagaci můžete použít prvky gamifikace, proto zvažte spuštění soutěže. Je to skvělý způsob, jak inspirovat zaměstnance, aby se chtěli vzdělávat, pokračovali ve školení a nakonec rádi vyzkoušeli váš nový online kurz. Můžete každý měsíc udělat např. losování absolventů školení, kteří dokončili kurz v daném časovém termínu, nebo těch, kteří mají za sebou všechny nepovinné kurzy apod. Pro vylosované připravte ceny, např. v podobě malé prémie, poukázky apod., a zveřejněte jejich jména ve zpravodaji.
Dalším důležitým bodem je zdůraznění důležitosti aktivního učení. Aktivní učení totiž umožňuje studentům zapojit se do dlouhodobého vzdělávání, spojit obsah s jejich vlastními (nebo jinými) zkušenostmi a aplikovat je do každodenního života. Zde je několik nápadů, jak přimět vaše studenty vzájemně více komunikovat a sdílet své studijní zkušenosti: diskusní fóra, online meetingy a skupinové aktivity.
Využijte fóra k diskusi o tématech souvisejících s e-learningovým kurzem, který absolvují. Jde o to udělat cokoliv, co poskytne stimulaci a komunikaci. Zapojte do fóra také vedoucí zaměstnance a odborníky z firmy, jsou-li k dispozici. Diskusní fóra obecně umožňují uživatelům odeslat dotaz, na který mohou odpovědět ostatní studenti, případně manažeři nebo odborní poradci.
Když se vrátíme k hlavnímu bodu (aktivnímu učení), jeho povzbuzení má celou řadu výhod. Mezi ty nejdůležitější patří:
Vyhodnocení vašeho e-learningového kurzu a získání zpětné vazby od klientů a studentů je jedním z nejdůležitějších nástrojů, které máte k dispozici pro profesionální rozvoj. Pokud nedostanete zpětnou vazbu, může vám unikat příležitost zdokonalovat se. To je něco, co od svých studentů ani od sebe opravdu nechcete.
Osvojte si zvyk vytvářet průzkumy nebo hlasování, abyste dostávali zpětnou vazbu od studentů kurzu, nebo je vyzvěte, aby se zapojili a spoluvytvářeli nadcházející e-learningové kurzy. Můžete se jich zeptat např. na přístupnost, obsah, záměry a cíle, strukturu, design, texty, načasování, zdroje, interaktivitu a další.
Jakmile vytvoříte a spustíte svůj e-learningový kurz, měli byste začít analyzovat, jak je efektivní. Může mít skvělý obsah i design školení, ale pokud neměříte jeho úspěšnost, s velkou pravděpodobností nikdy nedosáhnete dobrých výsledků. Existuje několik metrik úspěchu, které můžete sledovat, například:
Mohlo by vás zajímat: Behaviorální učení v e-learningu. Zapojte své zaměstnance do změn v chování
Můžete si také prohlédnout předchozí iterace kurzu a výsledky. Tento proces neustálého zlepšování, ladění, změn a porovnávání je opravdu chytrý způsob, jak posunout vaše online školení vpřed. Například pokud data odhalí, že většina studentů neabsolvuje kurz, protože si myslí, že je to příliš obtížné, mohou návrháři provést nezbytné úpravy, aby tuto situaci změnili.
Není nic výjimečného, že studenti mají tendenci na věci v průběhu času zapomínat. Všichni to děláme. Pokud máme udržet znalosti stále aktivní, je třeba opakovat a recyklovat. Platí známé přísloví: „Opakování je matka moudrosti“, proto doporučujeme předem nastavit termíny opakování školení v cyklech po třech, šesti nebo dvanácti měsících podle toho, o jak důležité se jedná téma. Například, pokud váš tréninkový program v oblasti BOZP nedosahuje očekávaných výsledků a k nehodám dochází i nadále, zvažte recyklaci obsahu a promítněte to v následujícím kurzu.
Kromě toho existují také analytické nástroje, které vám pomohou odpovědět na důležité otázky, například proč:
Pokud z nějakého důvodu nechcete recyklovat obsah kurzu, můžete zkusit použít microlearning (m-learning), který vám pomůže doplnit váš stávající výukový program. Zkuste poslat souhrnný kvíz, interaktivní video nebo dokonce krátkou e-knihu týden nebo dva po skončení kurzu. Pomůže to upevnit čerstvě nabyté znalosti studentů.
Mohlo by vás zajímat: 5 tipů, jak úspěšně implementovat e-learning do firmy
Potřebujete bližší informace o školení zaměstnanců nebo máte zájem o naše další služby z oblasti BOZP a PO? Zpracujeme vám nezávislou cenovou nabídku případně a zodpovíme jakékoli vaše dotazy. Odpovíme okamžitě nebo během málo několika minut, nejpozději však do 24 hodin od doručení zprávy.
chci znát cenu za školení
obecný dotaz
BOZP-SYSTEM byl úspěšně prověřen soudními znalci ze Znaleckého ústavu bezpečnosti a ochrany zdraví, z.ú., jako vhodný nástroj pro školení zaměstnanců prostřednictvím e-learningu, který splňuje veškeré legislativní požadavky z hlediska BOZP a PO (znalecký posudek č. 004-02/2016).