Zavoláme vám Chci nabídku Objednávka
Novinky Zpět

5 obecných zásad při poskytování první pomoci

15. 3. 2022
Zpět

Víte, co máte dělat v případě záchrany účastníka dopravní nehody, tonoucího nebo zasaženého elektrickým proudem? Nastudujte si 5 obecných zásad při poskytování první pomoci jiné osobě, které vychází z doporučení Českého červeného kříže.

Obsah článku:


1. zásada - chování zachránce nebo ošetřujícího

Jako první zhodnoťte celou situaci. Je těžké poradit, co konkrétně máte dělat, protože každá situace je individuální. Pokuste se vyhodnotit:

Bezprostředně po rychlém zhodnocení situace:

2. zásada - bezpečnostní opatření při poskytování první pomoci

Při poskytování první pomoci je pro zachránce či ošetřujícího velmi důležité dbát zvýšené opatrnosti a pozornosti, aby byla zajištěna jeho bezpečnost.

Při dopravní nehodě:

Při zásahu elektrickým proudem:

Podrobněji v článku První pomoc při zásahu elektrickým proudem. Teoretický výcvik a zásady chování

Pro ochranu před infekčními nemocemi postiženého:

Při tonutí osoby:

Související článek: První pomoc při dušení - Gordonův a Heimlichův manévr

V případě agresivního jednání osob:

3. zásada - základní vyšetření zraněného

Základní laické vyšetření zraněného vám napoví, jaký zvolit další postup záchrany a první pomoci. Rozhodnete se na základě vlastního vyhodnocení.

V první řadě zjistěte a vyhodnoťte, zda je zraněný ohrožen na životě. Život ohrožující stav může znamenat:

Je-li zraněný ohrožen na životě, znamená to, že musíte okamžitě jednat:

Mezi příjezdem záchranné služby stále poskytujte první pomoc, je-li to potřeba, a zároveň pokračujte ve vyšetřování zraněné osoby tak, že:

Je-li zraněný při vědomí, je extrémně důležité mu poskytnout psychickou podporu a neustále s ním komunikovat. Ptejte se na různé otázky, např.:

Tím můžete postiženého udržet při vědomí do příjezdu záchranné služby. Do té doby pokračujte v poskytování první pomoci, kterou je mimo jiné i psychická podpora.

4. zásada - přivolání zdravotnické záchranné služby

Odbornou pomoc ZZS volejte vždy, když se jedná o život ohrožující stav nebo máte sebemenší podezření, že by takový stav mohl nastat. V případě, že si nejste jisti, vždy je lepší a bezpečnější záchrannou službu zavolat. Nic tím nezkazíte.

Být u těžce zraněného člověka nebo pohled na krev může u zachránce vyvolat velký stres, který zapříčiní paniku (nemožnost mluvit, ztrátu orientace aj.). Proto je důležité zachovat chladnou hlavu a uklidnit se. Nádech, výdech, nádech, výdech. Jakmile se uklidníte, vytočte tísňovou linku 112 a sdělte operátorovi:

Nyní přebírá a vede hovor dispečer(ka). Můžete si přepnout telefon na hlasitý odposlech (handsfree), abyste si uvolnili ruce, které budete potřebovat.

Nikdy neukončujte hovor vy. Zůstaňte na příjmu, dokud se s vámi dispečer(ka) nerozloučí. Poslouchejte a dodržujte pokyny.

Tip: Nainstalujte si aplikaci Záchranka, která je zdarma a usnadní záchranářům zjistit vaší přesnou polohu.

5. zásada - péče o zraněného než přijede záchranka

Zraněnému poskytujte první pomoc po celou dobu než přijede záchranka. Je-li při vědomí, snažte se ho psychicky podporovat. Mimo jiné též:

Nastudujte si: Základy první pomoci od Českého červeného kříže

5 obecných zásad při poskytování první pomoci
Naši nejvýznamnější klienti
Pepejeans ČTU Nissan Klik Sephora Bageterie Boulevard Diton Footshop ERU Tesla Toyota Slevomat Yamaha Xella Xiaomi Colas Iveco Geberit Smarty Breno VGP Dodo Oyster Ruukki RWE Berlitz Casale Project Philip Morris Operátor ICT Ford Saint Gobain CMI Becher Budvar Cemex Vcelka Mironet Run Czech Wolt Dell Feri NPU Solitea Skechers Hueppe Dedoles accace Arriva Asklepion Avast Grada CHUBB Tipli Michelin Schneider electric Vinted Vivantis YTONG Favi Generali Česká Pojišťovna Marelli Monneo Bühler Žamberk Hanák nábytek GLP Hyundai Kara LG Raynet Panasonic Peugeot Roltechnic Státní tiskárna cenin TON Student Agency Shoptet Windy.com Georg Fischer AK Císař, Češka, Smutný Altron Audiotéka Azelis Pilulka Neeco Českomoravský cement Dekra Exponea productboard Rehau SFPI spaceti wikimedia jrd - bydlení nové generace Goodyear Pro Doma stavebniny Eisai AGC Briggs & Stratton Erste Greenpeace Richter & Frenzel Slovenské elektrarne Sizmek Somfy TÜV Wistron ZAT SmartWings Lindström ČNB Hanibal Jura LL-C Auto Jarov Egap IceWrap knihovna Akademie věd Medical technologies Mitas Success ČZU ČVUT MŠMT MUNI Zomato VFS global Columbia Fincentrum Mediatel NH Prague city Reedog Storyous Futured Apps Best Communications CCS EATON Tonino Lamborghini Caffe Lotus Melitta O2 Urgo Aqua Angels Aranea Beko Benu lékárny Bode Panzer Kuoni group Omron Photon Energy Saunia Swardman Twisto Zonky Inloop eMan Cyient EYElevel Fuji Koyo Klosterfrau Adacta Bosal Nonstop recruiment Pharm Olam Pietro Filipi Potrefená husa Profimedia Subway Unileasing VZP Vistra Notino Žabka ITW Globa Load Control Arthur D. Litte Creative Dock Samsonite Remax Proximity PSJ Invest Savencia Le Premier Kiwi webhelp Divadlo Archa Auffer design AVL ISIC Linde STOPKA - exclusive living Wegg Go STRV PSA traiding Eurowag Crown Worldwide CIEE Telly Monet plus Baumax Národní galerie Top Estates Rebuy Stars Ferring pharmaceuticals Apogeo Newe První klubová ZZMV Knihy Dobrovský HACH Komora KHK Julius Meinl Manuel caffé Primeros hotel Hilton Topmonks Starez sport Náš grunt Nestlé Bulovka FIO Banka Helika Tutor Top Vision Tarsago AXA CBRE Česká poštaDáme jídlo Ferratum Loccitane Meopta PPAS Raiff Allianz sport5 Tesco Schrack Speed CarsB-Tech Ergo Eurest IAC Orion Pharma UE.cz Ulož.to Zoot Codeco Konsepti MSA Albatros Arena Hermes Parexel Junker Lumen Huck rohlik.cz Korona
Ověřit reference