Novinky Zpět

Gamifikace v online vzdělávání. Principy, výhody, postupy a příklady

24. 11. 2021
Zpět

Co je gamifikace, jaké jsou principy jejího fungování, jakou přidanou hodnotu a výhody má pro organizace a jaké jsou osvědčené postupy při práci s ní? Nejen to se dozvíte v tomto článku.

Obsah článku:


Co je gamifikace?

Gamifikace je aplikace herních prvků v neherním prostředí a neherních činnostech. Pojem pochází z angl. Gamification - odvozeno od slova “Game”, tedy hra. Je to soubor činností a procesů pro zdokonalování služeb a prodeje, rozvoj dovedností nebo řešení problémů pomocí motivačních prostředků, které tvoří herní design a herní prvky.

„Gamifikace se často používá v online vzdělávání a e-learningu.“

Smyslem gamifikace je zapojit publikum do spolupráce, sdílení a interakce. Cílem je pak dosažení lepších výsledků. Gamifikační techniky a nástroje lze aplikovat v různých odvětvích, nejčastěji při:

Principy fungování gamifikace

Gamifikace funguje tak, že poskytuje publiku proaktivní pokyny a zpětnou vazbu prostřednictvím herních mechanismů a herní dynamiky přidané do online platforem, které vedou k dosažení různých záměrů (obchodních cílů, znalostí apod.).

Gamifikace je něco jako škola hrou. Přesvědčivý zážitek pronikne do emocí člověka a povzbudí ho k lepší aktivitě a zapamatování důležitých informací. Základem jsou herní prvky, nejčastěji např.:

Přidaná hodnota a výhody gamifikace

Gamifikace je strategie ovlivňování a motivace chování lidí, kam patří i zaměstnanci. Může být aplikována v širokém spektru situací, kdy je třeba jednotlivce motivovat k provádění konkrétních akcí nebo činností. Aby však došlo k dosažení cílů a vše fungovalo tak, jak má, musí se gamifikace provádět strategicky.

Gamifikace na pracovišti obecně zvyšuje motivaci zaměstnanců. Některé firemní gamifikační platformy mohou dokonce odhalit i další skryté výhody, jako je:

Osvědčené postupy gamifikace

Úspěšná gamifikace neproběhne přes noc. Chcete-li pracovat s gamifikací, nejdříve:

Zjistěte, jak působivý je váš obsah

Upřímně se podívejte na svůj obsah a ujistěte se, že je vhodný pro gamifikaci. Ta funguje nejlépe, když přeměníte vzrušující a atraktivní zážitek na bohatší a více participativní.

Stanovte si časový rámec

Gamifikace není něco, co spustíte a necháte to žít vlastním životem. Je to dlouhodobá strategie, na které je třeba pracovat kontinuálně. Je důležité dobře naplánovat časový rámec, aby uživatelé mohli své zkušenosti budovat v průběhu času.

Zjistěte si čas uvedení na trh

Ke gamifikaci je třeba přistupovat strategicky a neuspěchat ji. Vyhodnoťte si nejdříve, jak brzy budete muset svůj web nebo aplikaci gamifikovat a jaké úsilí k tomu bude potřeba.

Měřte výsledky

Je důležité mít jasnou představu o tom, jaké jsou vaše obchodní cíle a jak je budete určovat. Měli byste si proto položit několik základních otázek a umět na ně spolehlivě odpovědět. Je vaše gamifikace úspěšná? Jaké jsou výsledky? Jak se můžete zlepšit?

Příklady projektů založených na gamifikaci

Skautské oddíly odměňují své skauty odznaky za splněnou dovednost nebo úkol. Mohou získat např. odznak za rybaření nebo orientační běh. Odznaky pak motivují k dosažení určité pozice, postavení nebo úspěchu.

Reddit se stal díky gamifikaci, tedy pomocí odznaků, bodového hodnocení, žebříčků, odměn v podobě mincí či personalizace jedním z nejnavštěvovanějších webů na světě. Uživatel je odměňován virtuálními mincemi za vytváření obsahu - např. za psaní a komunikaci na webu, vkládání obrázků nebo videí apod. Mincemi pak může hodnotit jiné autory a jejich články. Tento způsob gamifikace vytváří sledovanost webových stránek.

Pokemon GO je další typický příklad obrovského úspěchu díky gamifikaci, prostřednictvím které se podařilo zaujmout uživatele na celém světě. Odměňuje uživatele pokémony za pohyb - chůzi na velké vzdálenosti. Lidé díky Pokémonům získali obrovskou motivaci sportovat a změnit svůj životní styl.

BOZP-SYSTEM zvýšil v České republice prostřednictvím gamifikace zájem a povědomí o bezpečnosti práce, požární ochraně a dalších souvisejících tématech, které jsou stěžejním programem této e-learningové platformy. Online kurzy jsou doprovázeny herní grafikou v zábavném pojetí proložené interaktivními prvky, které motivují studenta k zapamatování důležitých informací.

Nike+ a jiné podobné aplikace motivují lidi, aby sportovali a byli při tréninku důslední. Kromě funkcí, jako je sledování pohybu pomocí GPS, řízená cvičení a vytváření vlastních plánů koučování, aplikace obsahuje také prvky gamifikace, které skutečně zvýšily zapojení uživatelů. Společnost Nike vytvořila výzvy, které uživatelům umožnily soutěžit se svými přáteli nebo dalšími uživateli aplikace.

Gamifikace v online vzdělávání. Principy, výhody, postupy a příklady
Naši nejvýznamnější klienti
Ford Saint Gobain CMI Becher Budvar Cemex Vcelka Mironet Run Czech Wolt Dell Feri NPU Solitea Skechers Hueppe Dedoles accace Arriva Asklepion Avast Grada CHUBB Tipli Michelin Schneider electric Vinted Vivantis YTONG Favi Generali Česká Pojišťovna Marelli Monneo Bühler Žamberk Hanák nábytek GLP Hyundai Kara LG Raynet Panasonic Peugeot Roltechnic Státní tiskárna cenin TON Student Agency Shoptet Windy.com Georg Fischer AK Císař, Češka, Smutný Altron Audiotéka Azelis Pilulka Neeco Českomoravský cement Dekra Exponea productboard Rehau SFPI spaceti wikimedia jrd - bydlení nové generace Goodyear Pro Doma stavebniny Eisai AGC Briggs & Stratton Erste Greenpeace Richter & Frenzel Slovenské elektrarne Sizmek Somfy TÜV Wistron ZAT SmartWings Lindström ČNB Hanibal Jura LL-C Auto Jarov Egap IceWrap knihovna Akademie věd Medical technologies Mitas Success ČZU ČVUT MŠMT MUNI Zomato VFS global Columbia Fincentrum Mediatel NH Prague city Reedog Storyous Futured Apps Best Communications CCS EATON Tonino Lamborghini Caffe Lotus Melitta O2 Urgo Aqua Angels Aranea Beko Benu lékárny Bode Panzer Kuoni group Omron Photon Energy Saunia Swardman Twisto Zonky Inloop eMan Cyient EYElevel Fuji Koyo Klosterfrau Adacta Bosal Nonstop recruiment Pharm Olam Pietro Filipi Potrefená husa Profimedia Subway Unileasing VZP Vistra Notino Žabka ITW Globa Load Control Arthur D. Litte Creative Dock Samsonite Remax Proximity PSJ Invest Savencia Le Premier Kiwi webhelp Divadlo Archa Auffer design AVL ISIC Linde STOPKA - exclusive living Wegg Go STRV PSA traiding Eurowag Crown Worldwide CIEE Telly Monet plus Baumax Národní galerie Top Estates Rebuy Stars Ferring pharmaceuticals Apogeo Newe První klubová ZZMV Knihy Dobrovský HACH Komora KHK Julius Meinl Manuel caffé Primeros hotel Hilton Topmonks Starez sport Náš grunt Nestlé Bulovka Lukoil Helika Tutor Top Vision Tarsago AXA CBRE Česká poštaDáme jídlo Ferratum Loccitane Meopta PPAS Raiff Allianz sport5 Tesco Schrack Speed CarsB-Tech Ergo Eurest IAC Orion Pharma UE.cz Ulož.to Zoot Codeco Konsepti MSA Albatros Arena Hermes Parexel Junker Lumen Huck rohlik.cz Korona RWE Berlitz Casale Project Philip Morris Operátor ICT
Ověřit reference