Novinky Zpět

Zdravé pracoviště zvládne i stres. To je nová kampaň, která by měla řídit psychosociální rizika na pracovišti?

2. 7. 2014
Zpět

Zdravé pracoviště zvládne i stres. Tak zní název kampaně agentury EU-OSHA, jejímž cílem je zvýšit povědomí o stresu a psychosociálních rizikách na pracovišti a zároveň motivovat zaměstnavatele, manažery i zaměstnance a jejich zástupce, aby spolupracovali na řízení těchto rizik.
Výzkumy totiž ukazují, že pro průměrně 51 % zaměstnanců je stres při práci na jejich pracovišti obvyklý. V případě velmi malých organizací o maximálně 9 zaměstnancích je stres při práci obvyklý pro 45 % zaměstnanců, u velkých organizací až pro 58 % zaměstnanců.

Stres při práci

Jak vlastně stres při práci vzniká? Většinou tak, že nároky na vykonávanou práci jsou příliš vysoké, a pracovník tak není schopen je splnit. V takovém případě se u něj mohou objevit závažné duševní i tělesné problémy. Jde o jeden z nejdůležitějších dopadů špatného psychosociálního pracovního prostředí.

Příliš náročná práce však není jediný aspekt spojený s psychosociálními riziky. Do této skupiny totiž patří také nedostatek času na plnění úkolů, rozporuplné či nejasné požadavky, přetěžování nebo naopak nedostatečné využití pracovníkových dovedností, osamocená práce, nedostatečné zapojení při přijímání manažerských rozhodnutí, vystavení násilí, psychologické či sexuální obtěžování, nespravedlivé udělování odměn a rozdělování práce, nedostatečná podpora, neefektivní komunikace či problémy při kombinování povinností v práci a doma.

Řízení rizik

Řízení stresu a psychosociálních rizik je velice důležité. Ve špatném psychosociálním pracovním prostředí totiž může u zaměstnanců docházet k problémům se soustředěním, stresu při práci, pocitu vyhoření, může se zvětšovat počet chyb a zhoršovat duševní i fyzické zdraví. To může vést ke zvýšenému užívání alkoholu a drog.

Špatné psychosociální pracovní prostředí nesvědčí ani samotné organizaci – mohou se zhoršovat celkové výsledky podniku, může se zvyšovat míra pracovní neschopnosti a množství úrazů a zranění.

Kampaň chce ukázat, že i tato rizika lze řídit stejně logicky a systematicky jako jakýkoli jiný problém v oblasti BOZP. Jejím cílem je zvýšit povědomí o narůstajícím problému stresu při práci a psychosociálních rizik, poskytnout jednoduché praktické nástroje a pokyny pro řízení těchto rizik a stresu na pracovišti, prosazovat jejich využívání a rovněž upozornit na pozitivní účinky řízení psychosociálních rizik a stresu na pracovišti.

Zdraví na pracovišti
Naši nejvýznamnější klienti
VZP Vistra Parfums Žabka ITW Globa Load Control Arthur D. Litte Creative Dock Samsonite Remax Proximity PSJ Invest Savencia Le Premier Kiwi webhelp Divadlo Archa Auffer design AVL ISIC Linde STOPKA - exclusive living Wegg Go STRV PSA traiding Hudson Eurowag Crown Worldwide CIEE SnapShot Digi TV Monet plus Baumax Národní galerie Top Estates Rebuy Stars Ferring pharmaceuticals Apogeo Newe Elektrony.cz První klubová ZZMV Bemeta Knihy Dobrovský HACH Komora KHK Julius Meinl Manuel caffé Next.cz Primeros 4Finance hotel Hilton Topmonks Starez sport Bohemia Soft Náš grunt Nestlé Bulovka Lukoil Helika Tutor Top Vision Tarsago dTest AXA CBRE Česká poštaDáme jídlo Ferratum Loccitane Meopta PPAS Raiff Allianz sport5 Tesco Crescon Pevonia botanica Schrack Speed CarsBis Group B-Tech Ergo Eurest IAC Nový prostor Orion Pharma Puro Klima UE.cz Ulož.to Ústav fyziky Zoot Codeco Konsepti MSA Albatros Arena Hermes London school Parexel Surftrip Junker lunchtime.cz Lumen Huck rohlik.cz Korona RWE Berlitz PLA Crediton Chemoproject Philip Morris OpenCard
Ověřit reference