Zdravé pracoviště zvládne i stres. Tak zní název kampaně agentury EU-OSHA, jejímž cílem je
zvýšit povědomí o stresu a psychosociálních rizikách na pracovišti a zároveň motivovat zaměstnavatele,
manažery i zaměstnance a jejich zástupce, aby spolupracovali na řízení těchto rizik.
Výzkumy totiž ukazují, že pro průměrně 51 % zaměstnanců je stres při práci na jejich pracovišti
obvyklý. V případě velmi malých organizací o maximálně 9 zaměstnancích je stres při práci obvyklý
pro 45 % zaměstnanců, u velkých organizací až pro 58 % zaměstnanců.
Jak vlastně stres při práci vzniká? Většinou tak, že nároky na vykonávanou práci jsou příliš vysoké, a pracovník tak není schopen je splnit. V takovém případě se u něj mohou objevit závažné duševní i tělesné problémy. Jde o jeden z nejdůležitějších dopadů špatného psychosociálního pracovního prostředí.
Příliš náročná práce však není jediný aspekt spojený s psychosociálními riziky. Do této skupiny totiž patří také nedostatek času na plnění úkolů, rozporuplné či nejasné požadavky, přetěžování nebo naopak nedostatečné využití pracovníkových dovedností, osamocená práce, nedostatečné zapojení při přijímání manažerských rozhodnutí, vystavení násilí, psychologické či sexuální obtěžování, nespravedlivé udělování odměn a rozdělování práce, nedostatečná podpora, neefektivní komunikace či problémy při kombinování povinností v práci a doma.
Řízení stresu a psychosociálních rizik je velice důležité. Ve špatném psychosociálním pracovním prostředí totiž může u zaměstnanců docházet k problémům se soustředěním, stresu při práci, pocitu vyhoření, může se zvětšovat počet chyb a zhoršovat duševní i fyzické zdraví. To může vést ke zvýšenému užívání alkoholu a drog.
Špatné psychosociální pracovní prostředí nesvědčí ani samotné organizaci – mohou se zhoršovat celkové výsledky podniku, může se zvyšovat míra pracovní neschopnosti a množství úrazů a zranění.
Kampaň chce ukázat, že i tato rizika lze řídit stejně logicky a systematicky jako jakýkoli jiný problém v oblasti BOZP. Jejím cílem je zvýšit povědomí o narůstajícím problému stresu při práci a psychosociálních rizik, poskytnout jednoduché praktické nástroje a pokyny pro řízení těchto rizik a stresu na pracovišti, prosazovat jejich využívání a rovněž upozornit na pozitivní účinky řízení psychosociálních rizik a stresu na pracovišti.
Potřebujete bližší informace o školení zaměstnanců nebo máte zájem o naše další služby z oblasti BOZP a PO? Zpracujeme vám nezávislou cenovou nabídku případně a zodpovíme jakékoli vaše dotazy. Odpovíme okamžitě nebo během málo několika minut, nejpozději však do 24 hodin od doručení zprávy.
chci znát cenu za školení
obecný dotaz
BOZP-SYSTEM byl úspěšně prověřen soudními znalci ze Znaleckého ústavu bezpečnosti a ochrany zdraví, z.ú., jako vhodný nástroj pro školení zaměstnanců prostřednictvím e-learningu, který splňuje veškeré legislativní požadavky z hlediska BOZP a PO (znalecký posudek č. 004-02/2016).