Jste ve firmě zodpovědni za pravidelné posuzování rizika požáru a nevíte, jak takovou analýzu udělat? Připravili jsme pro vás ucelený návod, se kterým uděláte hodnocení požární bezpečnosti a rizik požáru snadno krok za krokem. Stáhněte si zdarma náš formulář (šablonu), ve kterém je kontrolní seznam, který stačí vyplnit podle stavu objektu.
Všechny podnikatelské subjekty jsou povinny provádět a udržovat dostatečná opatření proti požáru. To je zásadní pro zajištění bezpečnosti zaměstnanců, potenciálních návštěvníků a veřejnosti. Pokud jste zodpovědní za provedení hodnocení požární bezpečnosti a rizik požáru ve své firmě, musíte pochopit, jaké aspekty pracoviště potřebujete posoudit a jaké nebezpečí je třeba zvážit.
Posouzení rizika požáru vyžaduje, abyste na svém pracovišti zkontrolovali celou řadu faktorů, které lze snadno přehlédnout nebo špatně vyhodnotit bez řádného školení a plánování. Zvažte proto použití naší šablony, která vám pomůže uspořádat proces a zajistit, abyste při hodnocení rizika požáru posoudili vše, co je opravdu důležité.
Mohlo by vás zajímat: Jaké jsou povinnosti na úseku zajištění požární ochrany? Zde je základní přehled
Každý podnikatelský subjekt je povinen před zahájením podnikání provést tzv. začlenění své činnosti do kategorie podle požárního nebezpečí.
Kategorie jsou tři:
Kategorizaci provádí odborně způsobilá osoba nebo požární technik. Pokud podnikatelská činnost vykazuje známky toho, že je možné ji zařadit do nejnižší kategorie, tedy do činnosti bez zvýšeného požárního nebezpečí, může si kategorizaci provést sám podnikatelský subjekt, nicméně je nutné, aby k tomu měl odborné znalosti z oblasti požární ochrany.
Mohlo by vás zajímat: Jak se dělá posouzení požárního nebezpečí a začlenění do kategorie podle míry nebezpečí
„Nezapomeňte, že každý podnikatelský subjekt musí provádět preventivní požární prohlídky v pravidelných intervalech, podle tabulky níže.“
Činnost | Interval preventivní požární prohlídky |
---|---|
BZPN | 1x ročně |
ZPN | 2x ročně |
VPN | 4x ročně |
Dokumentace požární ochrany se týká podnikatelských subjektů, jejichž činnost je zařazena do kategorie se zvýšeným nebo vysokým požárním nebezpečím. Podniky, které spadají do těchto dvou kategorií mají totiž povinnost zpracovat, vést a pravidelně aktualizovat dokumentaci požární ochrany.
Subjekty, které jsou zařazeny do nejnižší kategorie, tedy do kategorie bez zvýšeného nebezpečí požáru, sice nemusí vést dokumentaci PO, ale musí provádět pravidelnou roční kontrolu stavu požární ochrany, tedy preventivní požární prohlídky.
Mohlo by vás zajímat: Kdo vede dokumentaci PO podle příslušných právních předpisů?
Aktualizace dokumentace PO se dělá na stejném principu, jako dokumentace BOZP, tzn. vždy, když dojde ke změně stavu jedné z dílčích částí dokumentace, např. požárně poplachové směrnice, evakuační plán apod., ale také v případě, kdy dojde k zavedení nové technologie, technologického nebo pracovního postupu. Jednou ročně je nutné provést také pravidelnou kontrolu dokumentace PO.
Mohlo by vás zajímat: Aktualizace dokumentace BOZP a PO. Proč a kdy je nutné ji aktualizovat?
Při provádění pravidelné analýzy rizika požáru musí odpovědná osoba zkontrolovat všechna pracoviště. Například je třeba posoudit běžná rizika, varovné a detekční systémy, únikové cesty, evakuační plány a další. Naše šablona obsahuje kontrolní seznam všech těchto klíčových faktorů. Povede vás realizací analýzy pěkně krok za krokem.
Abyste však plně využili tento kontrolní seznam pro hodnocení rizika požáru, musíte pochopit požárně bezpečnostní požadavky, které musí každý podnik splnit. Pokud jste zodpovědní za provedení analýzy rizika požáru, musíte absolvovat dostatečné školení týkající se bezpečnosti při požáru. V opačném případě se může stát, že uděláte mnoho chyb.
Formulář (šablona) pro hodnocení rizika požáru ke stažení
Formulář pro hodnocení rizika požáru vám pomůže zapamatovat si, co byste měli prověřit. Když procházíte prostorem, podívejte se na jeho obsah a vyplňte jej. Doporučujeme vyplňovat kontrolní seznam jednotlivě bod po bodu, včetně chodeb, schodišť a všech únikových cest.
Důležité: Nezapomeňte také na to, že musíte mít zpracované, schválené a aktualizované Požárně bezpečnostní řešení (PBŘ) pro stávající stav objektu. Zkontrolujte proto, zda PBŘ koresponduje s užíváním objektu dle stavebního zákona. Pokud provedete jakýkoliv zásah do požární bezpečnosti objektu, je nutné zajistit nové stavební řízení. Pokud máte PBŘ, zkontrolujte, zda je vše provozováno podle něj, zda jsou požární hasicí přístroje (PHP) a ostatní požárně bezpečnostní zařízení (PBZ) tam, kde mají být a zda jsou funkční, zda jsou správně označené únikové cesty dle projektu a zda je prováděna kontrola provozuschopnosti dle § 7 vyhlášky č. 246/2001 Sb. o požární prevenci.
Mohlo by vás zajímat: Požárně bezpečnostní řešení stavby (PBŘ). Legislativa, zpracovatelé a požadavky na obsah.
Potřebujete bližší informace o školení zaměstnanců nebo máte zájem o naše další služby z oblasti BOZP a PO? Zpracujeme vám nezávislou cenovou nabídku případně a zodpovíme jakékoli vaše dotazy. Odpovíme okamžitě nebo během málo několika minut, nejpozději však do 24 hodin od doručení zprávy.
chci znát cenu za školení
obecný dotaz
BOZP-SYSTEM byl úspěšně prověřen soudními znalci ze Znaleckého ústavu bezpečnosti a ochrany zdraví, z.ú., jako vhodný nástroj pro školení zaměstnanců prostřednictvím e-learningu, který splňuje veškeré legislativní požadavky z hlediska BOZP a PO (znalecký posudek č. 004-02/2016).